Цементна промисловість: надія на дороги

Розпочатий спад в житловому будівництві негативно позначився на завантаженні потужностей української цементної промисловості. Основні надії підприємств пов'язані з планами уряду щодо масштабного будівництва цементобетонних доріг. Це може стати драйвером зростання для всієї української економіки - оскільки одне робоче місце в дорожньому будівництві створює 12 робочих місць в суміжних галузях. А при будівництві цементобетонних доріг створюється 20 робочих місць, за підрахунками асоціації "Укрцемент".

Певний оптимізм є і від введення антидемпінгових мит на імпорт цементу з Білорусі, Росії та Молдови. Про це йшла мова на VIII міжнародній конференції UKRCEMFOR, яка відбулася в Києві 28-29 травня.

Імпорт на замок

Цементна галузь в Україні представлена 4 основними гравцями. Це об'єднання "Івано-Франківськцемент" з виробничими потужностями 3,6 млн т в рік, CRH Group, що включає ПАТ "Подільський цемент" (Хмельницька обл.), ПрАТ "Миколаївцемент" (Львівська обл.), ТОВ "Цемент" (м Одеса), Dyckerhoff cement Ukraine з заводами "ЮГцемент" і "Волиньцемент" сумарною потужністю понад 2 млн т, і Heidelberg cement Ukraine з заводами в Кривому Розі, Кам'янському (обидва - Дніпропетровська обл.), Амвросіївці (Донецька обл.).

В цілому, за підсумками 2018 р., підприємства галузі сплатили понад 1,2 млрд грн. податків, інвестували в свій розвиток понад 1,7 млрд грн., забезпечують 4936 робочих місць - при цьому середня зарплата на 25-30% вище, ніж в цілому по регіону присутності.

У 2018 р працювали 5 з 7 установок з виробництва клінкеру сухим способом і 5 з 17 установок з виробництва мокрим способом - разом 10 з 24. Приріст виробництва клінкеру склав 4,3%, до 7,428 млн т. При цьому випуск готової продукції - цементу, скоротився на 4,5%, до 8,926 млн т. За словами виконавчого директора асоціації Романа Скільського, це пов'язано з деяким зниженням попиту на цемент і логістичними проблемами. З 53 цементних млинів у виробництві в 2018 р були задіяні 43.

Експорт цементу зріс на 78,9%, до 478 тис. т, імпорт - на 6,8%, до 483 тис. т. Незважаючи на такий практично паритет, представники асоціації "Укрцемент" вітали рішення Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі про введення на 5 років антидемпінгових мит на імпорт цементу з Білорусі, РФ і Молдови.

При цьому цікаво, що Білорусь була не тільки найбільшим постачальником цементу в Україні - 58,6% за 2018 р., але і сама є значущим закордонним ринком збуту. Туди в 2018 р пішло 27,5% всього українського цементу, відвантаженого на експорт. Тоді як на поставки з РФ довелося лише 3,4% від усього завезеного цементу.

Проте МКМТ рішенням від 22 травня встановила ввізне мито на рівні 57,03% для цементу з Білорусі, 114,95% - з РФ і 94,46% - з Молдови, на яку припадало 38,2% імпорту за 2018 р подібні загороджувальні заходи все частіше використовуються в міжнародній торгівлі. Наприклад, раніше Вірменія і Азербайджан ввели антидемпінгове мито на цемент з Ірану і Туреччини.

Загадка від "Укрзалізниці"

На залізничного держмонополіста АТ "Укрзалізниця" доводиться 65% всіх перевезень продукції підприємств, що входять в "Укрцемент". За даними асоціації, в 2018 р вони скоротилися з 5,88 млн до 5,605 млн т - за рахунок внутрішнього сполучення, де обсяг впав з 5,61 млн до 5,127 млн т.

Тоді як експортні перевезення зросли з 270 тис. до 478 тис. т - але не змогли компенсувати втрати на внутрішньому сполученні. Р.Скільський нагадав про "новації" "Укрзалізниці", введені в 2018 р. Це виділення ставки оплати за використання власних вагонів "УЗ", підвищення вартості вагонної складової в тарифі за рахунок введення коефіцієнта порожнього пробігу і коефіцієнта, що збільшує вартість використання вагона на додаткові добу в вантажному рейсі і на одну добу в порожньому рейсі.

Як результат - добова плата за використання вагонів "Укрзалізниці" для підприємств цементної промисловості зросла на 32-67%. Відповідно, зросла собівартість українського цементу, і це, безумовно, позначилося на обсягах його виробництва і перевезення, погіршивши конкурентоспроможність у порівнянні з зарубіжними аналогами.

Проте заступник генерального директора "Укрзалізниці" з економіки та фінансів Андрій Рязанцев в своєму виступі на конференції говорив чомусь про збільшення перевезень цементу і зниженні дохідної ставки. Більш того, він запевнив присутніх, що незважаючи на зазначені "новації", "Укрзалізниця" працює з галуззю собі в збиток: рентабельність з перевезень цементу складає 3,8% зі знаком "мінус".

Як таке взагалі можливо, топ-менеджер "УЗ" не пояснив. Але при цьому підкреслив, що, якщо провести зближення класів вантажів в 2019 р тобто раніше, ніж заплановано, то залізничники отримають додатковий фінансовий ресурс і направлять його на закупівлю нових локомотивів. Оплесків така "новація" не викликала, оскільки керівництво "УЗ" і раніше завжди обіцяло направляти на інвестиції гроші від підвищення своїх тарифів.

Дорожній драйвер

Будівельна галузь традиційно є основним споживачем цементної промисловості. При цьому житлове будівництво в Україні за підсумками I кв. скоротилося на 8,2% в річному порівнянні (в грошовому еквіваленті). Тоді як будівництво інженерних споруд, до якого відноситься і будівництво доріг, - виросло на 45,2%.

Будівництво комерційної нерухомості також показало зростання на 33%, проте в цьому сегменті досить широко застосовуються сталеві конструкції. Тому виробникам цементу доводиться розраховувати саме на розвиток інфраструктури. Найбільш перспективно в цьому відношенні виглядають цементобетонні дороги - як більш довговічні. Хоча, безумовно, і більш затратні на етапі будівництва.

Міністр інфраструктури Володимир Омелян в своєму виступі на конференції UKRCEMFOR запевнив, що такі дороги в Україні почнуть масштабно будувати вже цього року. Найголовніше - для цього з'явилося фінансування у вигляді Дорожнього фонду, підкреслив він. Тому вже в 2018 р в Україні побудовано 4 тис. км нових доріг. "І з цього року почнуть будувати дороги з українського бетону", - заявив він.

Правда, міністр економічного розвитку і торгівлі Степан Кубів уточнив, що масштабне будівництво цементобетонних доріг вимагає прийняття нового закону про концесії. У свою чергу, Р.Скільський зазначив, що учасники ринку чекають початку будівництва цементобетонної дороги на ділянці Дніпро - Решетилівка, Івано-Франківськ - Львів, Одеса - Миколаїв.

У коментарі Мінпрому Р.Скільський уточнив, що за умови розвитку будівництва цементних доріг в Україні, підприємства галузі могли б вийти на рівень проектної завантаження потужностей протягом 5 років - це 13,5 млн т в рік.

За підсумками поточного року при сприятливому сценарії виконавчий директор "Укрцементу" спрогнозував зростання виробництва до 9,5 млн т і експорту до 600 тис. т. Однією з умов для реалізації такого прогнозу є збереження антидемпінгових мит на цемент з Білорусі, РФ і Молдови, підкреслив Р.Скільський.

 

Джерело: https://www.minprom.ua


Дата публікації: 12.06.2019
Кнопка Вверх